Kopřivová šťáva nebo sirup

Přišlo jaro a s ním vyrašily první žahavé rostlinky. Já sebrala Filipa, psa a manžela, a vyrazili jsme na chatu, do panensky čisté přírody v Posázaví. Hned po příjezdu jsem si všimla výhonků mladých kopřiv, které jsem dávala do Švédských kapek (recept zanedlouho), a přemýšlela jsem, co s nimi dál? Sirup!

Kopřivová šťáva nebo sirup

Potřebujete: rukavice, nůžky nebo nůž, košík, a lehkou zásobu sprostých slov na momenty, kdy vás ty potvory i přes rukavice požahají!

TIP: Vezměte si pod klasické zahradnické rukavice ještě jedny gumové.

Krok 1: Natrhejte kopřivy.
Krok 2: Protřiďte kopřivy –  stébla trávy, žábu, i psův tenisák vyhoďte!
Krok 3: Kopřivy natrhejte na menší kusy.
Krok 4: Zalijte kopřivy vodou tak, aby byly ponořené, a nechte louhovat 24-48 hodin.

Já po 30 hodinách slila, stačí přes cedník, nemusí být hned plátýnko. Na mé osobní množství kopřiv jsem k ponoru potřebovala 2 litry vody, na ně zhruba 350g třtinového cukru a 4 vymačkané citrony (ideálně v bio kvalitě). Sladit se dá i medem, sirupy… Cukr rozmícháme a pokud plníme lahve teď, říkáme tomu kopřivová šťáva, a vydrží asi měsíc v lednici.

Jestli chceme, můžeme svařit na sirup, musíme ale přidat víc cukru a ztratíme dost cenných látek, stejně bude ale výborný. Zavařujeme na 80°C v troubě, sklenicemi s víčky dolů. Vydrží nekonečně dlouho!

Děkuji za pozornost, loučím se a mizím zase na chatu!
Xenuš

4 thoughts on “Kopřivová šťáva nebo sirup

Zanechat Odpověď

